सीरिया में एक चौदह वर्षीय बच्चे को सिर्फ इस लिए
जान से मार दिया गया कि उसने पैग़म्बर हजरत मोहम्मद के शान के खिलाफ कुछ अपमान जनक
टिप्पणी कर दी थी। इसे ब्लासफेमी या हिंदी में हम ईश निंदा कहते हैं।
अंग्रेज़ी शब्द ब्लासफेमी का अनुवाद शब्द कोष ईश्वर को अपमानित करना बताता है।
दुनिया के कई मुल्को , अमेरिका और इंग्लॅण्ड
जैसे आधुनिक सोच के देशों में भी इस से जुड़े दंडात्मक प्राविधान हैं। लेकिन
इन देशों में ब्लासफेमी के लिए बहुत ही कम मुक़दमे चले हैं और दंड तो और भी कम दिए
गए हैं। मुस्लिम देश इस मामले में अधिक संवेदनशील हैं। वहाँ कानो सुनी बातों
पर भी दंड दे दिए जाते हैं।
ईश निंदा की अवधारणा
मूलतः सेमेटिक धर्मों जो पैगंबरवाद पर आधारित हैं , जैसे यहूदी, ईसाई और इस्लाम में है। भारतीय धर्मों, सनातन या हिन्दू , बौद्ध और जैन में यह प्राविधान नहीं है। बाइबिल में
इसे दूसरे रूप में दिखाया गया है। हिब्रू भाषा में ब्लासफेमी का पर्याय शब्द नहीं
मिलता है। अंग्रेज़ी शब्द ब्लासफेमी, ग्रीक के शब्द blafhmevw से उद्भूत हुआ है। न्यू टेस्टामेंट में यह शब्द 55 बार प्रयुक्त हुआ है। दोनों ही टेस्टमेंट्स
में इस का भाव ईश्वर को शापित करने या निंदात्मक टिप्पणी करने को ले कर है।
इस्लाम में ईशनिंदा की
अवधारणा दोनों पूर्ववर्ती धर्मों से आया है ब्लासफेमी के लिए अरबी में जो शब्द
बताये गए हैं , वे हैं 'सब्ब', यानी अपमान , ' शत्म ' यानी अपशब्द , तज्दीफ यानी इनकार , कुफ्र , जिसे अल्लाह पर यक़ीन न हो , आदि शब्द हैं। क़ुरान
में ईश निंदकों के लिए नरक की बात की गयी है। इस्लाम में ईशनिंदा के कई
रूपों में उपहास उड़ाना और उस पर संदेह करना भी है। लेकिन क़ुरान ने इस कृत्य के लिए
किसी दैहिक दंड की बात नहीं की है। हालांकि कुछ इस्लामिक न्यायविद हदीस के अनुसार
ऐसे कृत्य के लिए मृत्यु दंड की बात करते हैं। हदीस , सुन्नह है, इस्लामिक परम्पराएँ है। जो बाद में समय समय पर
जुड़ती रहीं। यह इस्लामिक न्यायशास्त्र का एक महत्वपूर्ण श्रोत भी है। इस्लामिक
कानूनों के अनुसार ईश्वर की निंदा तो क्षम्य है , क्यों कि वह क्षमा कर देगा , लेकिन पैगम्बर मुहम्मद की निंदा अक्षम्य और दंडनीय
है। क्यों कि जिसकी जा रही है वह जीवित नहीं है। अतः वह क्षमा भी कैसे
करेगा। .
पाकिस्तान के एक
इस्लामी विद्वान जावेद अहमद घमिडी के अनुसार इस्लाम ईश निंदा के दंडात्मक
क़ानून का विरोध करता है। जो क़ानून बाद में आये हैं वे मुस्लिम न्यायविदों ने शरिया
में जोड़े हैं। कुछ न्यायविद ऐसे मामलों में दंड जिसमें अर्थदंड से लेकर कोड़े
मारना और मृत्यु दंड तक शामिल है का प्राविधान मानते हैं। पर कुछ इसके खिलाफ केवल
फतवा को ही उचित मानते हैं। पाकिस्तान
में भी यह क़ानून जनरल जिया उल हक़ के शासनकाल में ही लागू किया गया था। वहाँ भी इस
क़ानून के खिलाफ दबे स्वर से आवाज़ उठती रही है।
दुनिया भर के सभी
मुस्लिम बहुल इस्लामी देश अपने यहां ईशनिंदा के विरुद्ध दंडात्मक कानूनो का
प्राविधान कड़ाई से करते हैं। इन देशों में सैकड़ों लोगों को ईशनिंदा के लिए दण्डित
किया गया। हालांकि इन कानूनों के लिए संयुक्त राष्ट्र संघ में भी आवाज़ उठायी गयी।
लेकिन संयुक्त राष्ट्र संघ में बहुत से मुस्लिम देशों ने इस क़ानून को बदलने
या दंड कम कर देने से इनकार कर दिया।
मैं मौलाना वहीद्दुद्दीन खान जो एक प्रख्यात इस्लामी विद्वान हैं का
लेख आप सब से साझा कर रहा हूँ। उन्होंने ईशनिंदा को इस्लामी मान्यता के विपरीत
बताया है। पैगम्बर की निंदा दंडनीय नहीं बल्कि उस पर पश्चाताप अपेक्षित है। कृपया
ब्लॉग में पूरा लेख पढ़ें।
Maulana Wahiduddin Khan...
Blasphemy in Islam: The Quran does not
prescribe punishment for abusing the Prophet
In Islam, blasphemy is a subject of
intellectual discussion rather than a subject of physical punishment. This
concept is very clear in the Quran.
The Quran tells us that since ancient
times God has sent prophets in succession to every town and every community. It
says, moreover, that the contemporaries of all of these prophets adopted a
negative attitude towards them.
There are more than 200 verses in the
Quran, which reveal that the contemporaries of the prophets repeatedly
perpetrated the same act, which is now called 'blasphemy or abuse of the
Prophet' or 'using abusive language about the Prophet'. Prophets, down the
ages, have been mocked and abused by their contemporaries (36:30); some of the
epithets cited in the Quran include "a liar" (40:24),
"possessed" (15:6), "a fabricator" (16:101), "a
foolish man" (7:66). The Quran mentions these words of abuse used by
prophets' contemporaries but nowhere does the Quran prescribe the punishment of
lashes, or death, or any other physical punishment.
This clearly shows that 'abuse of the
Prophet' is not a subject of punishment, but is rather a subject of peaceful
admonishment. That is, one who is guilty of abusing the Prophet should not have
corporal punishment meted out to him: he should rather be given sound arguments
in order to address his mind. In other words, peaceful persuasion should be
used to reform the person concerned rather than trying to punish him.
Those who adopt a negative stance
towards the Prophet will be judged by God, who knows the innermost recesses of
their hearts. The responsibility of the believers is to observe the policy of
avoidance and, wishing well, convey the message of God to them in such a manner
that their minds might be properly addressed.
Another important aspect of this
matter is that at no point in the Quran is it stated that anyone who uses
abusive language about the Prophet should be stopped from doing so, and that in
case he continues to do so he should be awarded severe punishment. On the
contrary, the Quran commands the believer not to use abusive language directed
against opponents: "But do not revile those [beings] whom they invoke
instead of God, lest they, in their hostility, revile God and out of
ignorance" (6:108).
This verse of the Quran makes it plain
that it is not the task of the believers to establish "media watch"
offices and hunt for anyone involved in acts of defamation of the Prophet, and
then plan for their killing, whatever the cost. On the contrary, the Quran
enjoins believers to sedulously refrain from indulging in such acts as may
provoke people to retaliate by abusing Islam and the Prophet. This injunction
of the Quran makes it clear that this responsibility devolves upon the
believers, rather than holding others responsible and demanding that they be
punished.
Looked at from this angle, the stance
of present-day Muslims goes totally against the teachings of the Quran.
Whenever anyone - in their judgment - commits an act of 'abuse of the Prophet',
in speech or in writing, they instantly get provoked and respond by leading
processions through the streets, which often turn violent. And then they demand
that all those who insult the Prophet be beheaded.
Muslims generally advocate the theory
that freedom of expression is good, but that no one has the right to hurt the
religious sentiments of others. This theory is quite illogical. Freedom is not
a self-acquired right. It is God, who, because of His scheme of putting man to
the test, has given man total freedom. Then the modern secular concept of
freedom is that everyone is free provided he does not inflict physical harm
upon others. In such a situation, the above kind of demand is tantamount to
abo-lishing two things: firstly, to abolishing the divine scheme, and secondly,
to abolishing the modern secular norm. Neither goal is achievable.
So the hue and cry against the
so-called abuse of the Prophet is simply untenable. By adopting this policy,
Muslims can make themselves permanently negative but they cannot change the
system of the world.
There is a relevant Hadith in which
the Prophet of Islam has said: ''Min husn Islam al-mar tarkahu ma la yanih'' (A
good Muslim is one who refrains from indulging in a practice that is not going
to yield any positive result). This Hadith applies very aptly to the present
situation of Muslims. They have been making noise for a very long time against
blasphemy, but it has been in vain. Muslims must know that they are not in a
position to change the world, so they must change themselves. There will be two
instant advantages of adopting this policy: they will save themselves from
becoming victim of negative sentiments and will be able to devote their
energies to constructive work.
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