( मौलाना आजाद भारत के उन महान नेताओं में से थे, जिन्होंने घोर साम्प्रदायिक वैमनस्य के युग और
अत्यंत अविश्वास के माहौल में भी अपनी उदारवादी क्षवि बनाए रखी . वह कांग्रेस के
अध्यक्ष रहे. देश के प्रथम शिक्षा मंत्री रहे. भारत विभाजन के अन्तरंग प्रसंगों के वे गवाह भी रहे. इंडिया विन्स फ्रीडम उनकी बेहद चर्चित
पुस्तक है. अक्सर जब भी भारत विभाजन का ज़िक्र होता है, इस
पुस्त्स्क से अनेक उद्धरण दिए जाते हैं. वह इस किताब में महात्मा गांधी को विभाजन
और आज़ादी के सवाल पर अप्रासंगिक होते हुए, नेहरु
जिन्ना को आपस में झगड़ते हुए, अंग्रेजों
को शातिराना चाल चलते हुए देखते हैं. इस किताब के 30 पृष्ठ उनके
देहांत के 20 साल बाद दूसरे संस्करण में जोड़े गए.
मौलाना अरबी और फारसी के प्रकांड विद्वान् थे. उन्हें अपने सहधर्मी कट्टर नेताओं के कटाक्ष का सामना भी करना पड़ता था. जिन्ना ने एक बैठक में सिर्फ इस लिए शामिल होने से मना कर दिया कि उस बैठक में मौलाना आज़ाद कांग्रेस की तरफ से शिरकत कर रहे थे.
22 फरवरी को उनका निधन हुआ था. यह लेख प्रोफेसर इरफ़ान हबीब द्वारा लिखा गया है. प्रोफेसर हबीब अलीगढ मुस्लिम विश्वविद्यालय के मध्ययुगीन इतिहास के प्रोफेसर रहे हैं. अभी भी वह प्रोफेसर एमेरिटस हैं. देश के अत्यंत सम्मानित इतिहासविद प्रोफेसर हबीब ने इस लेख में आजाद के इस्लाम की अवधारना को स्पष्ट किया है.
देश इस समय स्वार्थी नेताओं जो धर्म और जाति की रतौंधी से पीड़ित है, ऐसे धुआँसे वातावरण में मौलाना को याद करना एक सुखद बयार की तरह है. सन 37 से 47 का समय भारत के इतिहास में अत्यंत उथल पुथल भरा रहा. कभी कभी लगता है. वह एक अंधा दशक था. चारों तरफ भ्रम, और विचार धुन्धता की स्थिति थी. धर्म का सबसे घृणित पक्ष उजागर हो रहा था. लोग ही नहीं हवा बयार भी लगता था धर्म के आधार पर बह रही है. मुस्लिम एलीट तबका मुस्लिम लीग की माया से ग्रस्त था. पर उसे यह भी स्पष्ट नहीं था कि वह कौन सा पाकिस्तान चाहता है. कांग्रेस भ्रम की शिकार थी. गांधी अपनी चमक खोने के बावजूद भी शिखर पर थे. दुनिया में दूसरा महा समर शुरू हो चुका था. जर्मनी, इटली. जापान की तिकड़ी ने मित्र राष्ट्रों की हवा खराब कर रखी थी. और जब महासमर समाप्त हुआ तो दुनिया ने युद्ध का वह पैशाचिक चेहरा देखा जो ज्ञात इतिहास में कभी देखा नहीं गया था. अणु बम के महा विनाश से दुनिया का परिचय ही चुका था.
अँगरेज़ कमज़ोर हो रहे थे. दुनिया में जागृति आ रही थी. साम्राज्यवाद अतीत बन रहा था. ऐसे में भारत की आज़ादी और अंग भंग की बात चली. आज़ाद उस समय चट्टान की तरह देश के साथ थे. उन्हें कितना लांछन भरी यातना से , जो उनके कुछ कट्टर सह धर्मियों द्वारा बराबर उठायी जाती थी से गुज़रना पडा होगा. इस की कल्पना की जा सकती है.
मौलाना अरबी और फारसी के प्रकांड विद्वान् थे. उन्हें अपने सहधर्मी कट्टर नेताओं के कटाक्ष का सामना भी करना पड़ता था. जिन्ना ने एक बैठक में सिर्फ इस लिए शामिल होने से मना कर दिया कि उस बैठक में मौलाना आज़ाद कांग्रेस की तरफ से शिरकत कर रहे थे.
22 फरवरी को उनका निधन हुआ था. यह लेख प्रोफेसर इरफ़ान हबीब द्वारा लिखा गया है. प्रोफेसर हबीब अलीगढ मुस्लिम विश्वविद्यालय के मध्ययुगीन इतिहास के प्रोफेसर रहे हैं. अभी भी वह प्रोफेसर एमेरिटस हैं. देश के अत्यंत सम्मानित इतिहासविद प्रोफेसर हबीब ने इस लेख में आजाद के इस्लाम की अवधारना को स्पष्ट किया है.
देश इस समय स्वार्थी नेताओं जो धर्म और जाति की रतौंधी से पीड़ित है, ऐसे धुआँसे वातावरण में मौलाना को याद करना एक सुखद बयार की तरह है. सन 37 से 47 का समय भारत के इतिहास में अत्यंत उथल पुथल भरा रहा. कभी कभी लगता है. वह एक अंधा दशक था. चारों तरफ भ्रम, और विचार धुन्धता की स्थिति थी. धर्म का सबसे घृणित पक्ष उजागर हो रहा था. लोग ही नहीं हवा बयार भी लगता था धर्म के आधार पर बह रही है. मुस्लिम एलीट तबका मुस्लिम लीग की माया से ग्रस्त था. पर उसे यह भी स्पष्ट नहीं था कि वह कौन सा पाकिस्तान चाहता है. कांग्रेस भ्रम की शिकार थी. गांधी अपनी चमक खोने के बावजूद भी शिखर पर थे. दुनिया में दूसरा महा समर शुरू हो चुका था. जर्मनी, इटली. जापान की तिकड़ी ने मित्र राष्ट्रों की हवा खराब कर रखी थी. और जब महासमर समाप्त हुआ तो दुनिया ने युद्ध का वह पैशाचिक चेहरा देखा जो ज्ञात इतिहास में कभी देखा नहीं गया था. अणु बम के महा विनाश से दुनिया का परिचय ही चुका था.
अँगरेज़ कमज़ोर हो रहे थे. दुनिया में जागृति आ रही थी. साम्राज्यवाद अतीत बन रहा था. ऐसे में भारत की आज़ादी और अंग भंग की बात चली. आज़ाद उस समय चट्टान की तरह देश के साथ थे. उन्हें कितना लांछन भरी यातना से , जो उनके कुछ कट्टर सह धर्मियों द्वारा बराबर उठायी जाती थी से गुज़रना पडा होगा. इस की कल्पना की जा सकती है.
मौलाना आज़ाद के बारे में यह लेख पढ़ें...
यह एक विद्वान् द्वारा विद्वान् का मूल्यांकन है.. )
Maulana Azad made extensive observations on the education system and
syllabi in the context of his own education in the late 19th Century. Picture
shows Azad (centre) with Prime Minister Jawaharlal Nehru, Sayed Mahmud, and
Kailash Nath Katju in 1955.
Maulana Azad’s Islam was much more
accommodative than the contemporary rigid and combative Islam
It was on this day in 1958 that
Maulana Abul Kalam Azad passed away. It was not merely the death of an
extraordinary human being but also the death of an idea that sparkled for a few
decades — the idea of an undivided India where Muslims could live happily with
the Hindu majority. Muslims made India their home centuries ago, and according
to Azad, they had a huge stake in the idea of India. However, Azad’s idea
received a jolt in 1947 as the violence of partition ravaged India. Azad went
on to live for another ten years, helping in healing and rebuilding the scarred
and bruised new India.
Azad lived many lives. Some of them
are well known, yet some have remained mysteriously unknown. Not much is known
or written about them in public. There was a decade in his early days when he
was disenchanted with the inherited faith and had to brazen out some difficult
and uncomfortable questions about Islam.
Even before arriving at this
situation, he was a rebel as a child who disagreed with his father’s faith, got
enamoured of Sir Syed’s modernism that his father Maulvi Khairuddin hated, and
decided to learn sitar on the quiet though his father did not approve of music.
His dissent against the inherited belief went even further — he became an
atheist (dehri) and reposed faith only in materialism and rationalism. Religion
was reduced merely to a superstition. From the age of 14 to the mid-20s, he
just put up a facade of belief in public but inwardly remained completely
without faith.
A different Islam
This short phase in his life was
ephemeral as he soon got back to Islam, yet his Islam remained qualitatively
different. And it is on this count that Azad stands distinctly apart from
everyone else. He was himself conscious of the fact that not many people went
along with him when he said: “In religion, in literature, in politics, on the
paths of philosophy, wherever I went, I went alone. The caravans of the times
did not support me on any of my journeys.”
Azad emphasised all his life on the
original spirit of engagement with the Quranic text, which was available to all
believers of Islam. He refused to accept the canonised Islam; instead he called
for independent reasoning or ijtihad to interpret the faith.
He also warned against reading more than what was intended to be conveyed in
the Quran. This sounds so prophetic in the contemporary context where Islam is invoked
by many to speak what they want the Book to speak.
Ghubar-i-Khatir is a collection of
letters written in the Ahmednagar Fort prison during three years of
incarceration between 1942-45, where Maulana Azad opens his mind to some very
unconventional and mundane issues. For example, one of the letters deals with
his lifelong passion for tea. He began his day, he writes, with a freshly
brewed cup of white Chinese jasmine tea that he consumed mostly alone as no one
else could appreciate its taste. Most others were addicted to a concoction
mixed with milk and sugar which the British had told them was tea. Only
Jawaharlal Nehru, he wrote, used to have black tea, but not the real Chinese
tea. In another letter he writes about happiness. He cites a Chinese person
saying: “Who is the wisest man? The answer is: He who is the happiest.”
Interestingly, he derides those who believe that men of religion and philosophy
need to look serious and morose. This, he says, cannot be a pre-condition for
respectability and learning.
Reforms in education
Azad also comments upon the education
system and syllabi in the context of his own education in late 19th Century
India, particularly the Islamic madrasas. He wrote: “It was an
outdated system of education which had become barren from every point of view —
teaching methods defective, worthless subjects of study, deficient in the
selection of books, defective way of reading and calligraphy.” If this is what
Azad felt about the Islamic madrasas more than hundred years
ago, we can well imagine the urgency and necessity of radical reform in the
contemporary system of education.
He is critical of even Al-Azhar
University and calls its syllabus poor. Expressing a sense of relief at the
fact that he did not have to depend on these madrasas for his
early education, he writes: “Just imagine if I had stopped there and had not
gone in search of new knowledge with a new curiosity, what would be my plight!
Obviously my early education would not have given me anything except a stagnant
mind, a total stranger to reality.”
The present day Islamic enthusiasts
need to learn a lesson or two from the insights of a scholar like Azad — both
from his writings against conformism and conservatism and his questioning of his
own family’s intellectual and religious inheritance. He writes further in
another letter: “Nothing is greater hindrance to the growth of a mind than its
conservative beliefs. No other power binds it as do the shackles of
conformity…At times so strong is the grip of inherited beliefs that education
and environment also cannot loosen it. Education would give it a new paint but
never enter the inner belief structure where the influence of race, family and
centuries old traditions continue to operate.”
We need to reflect upon and recall
Maulana Azad’s precious and mostly forgotten inheritance, which was based on
free thinking and pluralism. In particular, Azad’s Islam was much more
accommodative than the contemporary rigid and combative Islam.
That is why, at times like these,
when religious fault lines threaten the very idea of India, we must pay heed to
Azad’s inheritance.
(S. Irfan Habib holds the Maulana
Abul Kalam Azad chair at Delhi’s National University of Educational Planning
and Administration.)
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